لیست اختراعات امير صيادي


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 2
تاریخ ثبت: 1392/06/24
خلاصه اختراع:

اين اختراع دربردارنده انواعي از مكانيزمهاي حركت خطي بال اسكرو است كه داراي گامهايي برابر با كسري از گام (pitch) كامل در انواع رايج اين نوع مكانيزمها مي باشد. گام كامل در انواع رايج اين نوع مكانيزمها، قدري بزرگتر از قطر ساچمه يا مضارب كاملي از اين مقدار است و اين بدين دليل است كه در حركت مارپيچ ساچمه ها در مسير شيارهاي پيچ و مهره، ساچمه ها يك رديف به ساچمه هاي رديف مجاور برخورد نكنند. در اين اختراع با كارگذاري برگردان ساچمه ها در مسافتهاي كمتر از يك دور و چينش رديفهاي ساچمه در رديفهاي غير متوالي، از برخورد ساچمه ها در رديفهاي مجاور، پيش گيري مي شود و بدين ترتيب بال اسكروهايي با پيش افت (lead) بسيار كوچك به دست مي آيند. بال اسكروهاي با پيش افت كوچك از اين نظر اهميت دارند كه مي توان با كوپل كردن مستقيم موتورهاي الكتريكي به آنها (بدون نياز به گيربكسهاي كاهنده دور) سرعتهاي پيشروي بسيار اندك با نيروهاي بسيار بزرگ را به دست آورد. كوپل مستقيم موتور به بال اسكرو به دليل عدم وجود لقي (backlash) از دقت حركت بسيار بالايي برخوردار است كه اين قابليت در ماشينهاي CNC و رباتها از اهميت بسياري برخوردار است.

تاریخ اظهارنامه: 1392/06/28
تاریخ ثبت: 1392/12/28
خلاصه اختراع:

بالابر پله يا صندلي بالارو از پله وسيله‌اي است كه جهت جابجايي افراد يا بارهاي سبك در ساختمانهاي بدون آسانسور مورد استفاده قار مي‌گيرد. طرحهاي موجود از اين نوع، همگي داراي ويژگي مشتركي هستند كه آن وجود يك ريل در كنار نرده، كنار ديوار يا روي پلّه است. اين امر علاوه بر هزينه‌هاي سنگين ريل و ريل‌گذاري، سبب محدود شدن كاربرد اين نوع بالابرها به پلّكا‌ن‌هاي بسيار ساده مانند پلّكان‌هاي يك طبقه كم پيچ‌و‌خم و بدون تلاقي با درب‌هاي بين مسير مي‌گردد. همچنين ريل‌ها فضاي قابل توجهي را اشغال مي‌كنند. برخلاف طرحهاي گذشته كه در آنها از ريلهاي كنار نرده يا كنار ديوار استفاده مي‌شود، در اين طرح، از يك ستون مركزي به عنوان راهنما براي بالابر استفاده مي‌شود. اين ستون در فاصله‌ي ميان پله‌ها (فاصله‌ي معروف به چشم پلّكان) قرار مي‌گيرد و صندلي بالابر به شكل مارپيچ از فضاي بين پله‌ها بالا مي‌رود. اين حركت مارپيچ توسط دو سرووموتور الكتريكي كنترل مي‌شود. يكي از اين موتورها وظيفه‌ي بالا كشيدن صندلي را به عهده دارد و ديگري وظيفه‌ي چرخاندن آن را به دور ستون. كنترل دو سرووموتور هم مي‌تواند بطور خودكار و هم مي‌تواند در دست راهبر صندلي باشد. با حركت هماهنگ و برنامه‌ريزي شده براي ايندو سرووموتور، مي‌توان انواع حركتهاي مارپيچ را براي گذر از فواصل ميان انواع پله‌هاي ساختماني انجام داد بدون اينكه نياز به تغيير شكل ريلها باشد. ممكن است براي طي كردن مسيرهاي تنگتر و پيچيده‌تر، از سرووموتور سومي نيز كمك گرفته شود كه فاصله‌ي صندلي را تا ستون، تنظيم مي‌كند. در اين طرح به دو شكل، قابل اجراست: نخست اينكه ستون مركزي ثابت باشد و صندلي نسبت به آن هم بچرخد و هم بالا (يا پايين) رود. دوم اينكه ستون مي‌تواند چرخان باشد و صندلي نسبت به آن تنها بالا (يا پايين) رود. براي نمونه‌ي عملياتي در اين اختراع، حالت دوم، يعني ستون چرخان انتخاب شده است. يك ستون عمودي كه از يك پروفيل قوطي چهارگوش ساخته شده است در فاصله‌ي ميان پله‌ها (چشم پلكان) قرار مي‌گيرد. ستون مركزي از پايين به وسيله‌ي يك بيرينگ مخروطي نگه داشته شده است و از بالا توسط يك سرووموتور و گيربكس مي‌چرخد. صندلي بالابر، روي يك كشويي غلتك دار متحرك بسته مي‌شود كه ميتواند آزادانه روي ستون بالا رود بدون اينكه نسبت به آن دوران كند. اين كشويي به وسيله‌ي تسمه تايمي كه توسط سرووموتور و گيربكس مي‌گردد، به بالا و پايين حركت مي‌كند. با برنامه‌ريزي دقيق و هماهنگ براي حركت دو سرووموتور، صندلي مي‌تواند با تركيب حركت قائم و دوراني، از لابلاي پله‌ها صعود نماييد يا به پايين آيد. همچنين با حركت عمودي مناسب مي‌توان مسافر را در وسط پله پياده نمود. تمامي اين فرايندها بر روي موتورها قابل برنامه‌ريزي است و كنترل آنها مي‌تواند خودكار يا در دست راهبر باشد.

موارد یافت شده: 2